Sunday 11 March 2012

lidah lagi tajam dari pedang?

bismillahirrahmanirrahim..
assalamualaikum w.b.r..

dulu masa sekolah rendah aku selalu dapat kelas ke 3 dr 4 kelas..result aku pun tak lah hebat,senang cerita tak ada apa nak dibanggakan, sedikit benak..aku penah merasa lah masuk kelas pertama tu pun masa darjah enam sebabnya kelas ada 2 buah je..aku masuk kelas pertama lagi lah teruk,aku dapat tempat last kot..masa tu aku rasa asing gila dalam kelas tu..rasa cam kecik jek diri aku walaupun masa tu aku paling besar..hehe..

nak dijadikan cerita, lepas SPM, bebudak kelas masa aku darjah enam tu wat lah reunion..tapi tak berapa ramai la yang datang sebab ada yang dah pindah..tengah2 borak2,ada lah sorang hamba ALLAH ni tanye aku..dia ni boleh dikatakan antara top 5 la kot dalam kelas..erm aku tak sure tapi kira budak bijak gak la..dia tanya aku macam ni.. " ina, nanti anti nak apply mane?"..masa tu result SPM belum keluar lagi..baru aku nak jawab,dia dah jawab.."ha ana tahu..mesti nak amek STPM kan..?"..aku ni dah blur dah ni..apa ni,dia tanya, dia jawab??..tak sempat aku nak bukak mulut, dia cakap lagi.."STPM stand for Sijil Tunggu Pinangan Masuk..HAHAHAHA"...sentapppp!!!..

masa tu aku hanya mampu sengeh macam kerang busuk je depan dia and semua orang..aku rasa nak terjun laut pun ada..dalam hati tuhan je tahu betapa sakit and malunye masa tu..aku tahu motif dia nak bergurau tapi agak2 la kan..aku tahu la aku benak tapi perlu ke bergurau sampai memalukan orang macam tu??bergurau ke menyindir??erm ntah..mungkin tu lah the first and the last aku pergi reunion dengan mereka kot..fobia..

sampai sekarang pun aku still panas je hati bila teringat kata2 tu..mcam berulang2 je..macam satu penghinaan bagi aku..jujur aku cakap dah banyak kali aku cuba maafkan kata2 dia, mintak maaf cakap payah sikit..tapi aku tak de lah kejam sampai doakan dia macam2,uish nauzubillah...mungkin bagi dia, alah menda kecik je kot, gurau2 dengan member..erm yeah right..mungkin macam tu kot orang bijak bergurau..ops sorry terkasar bahasa plak kat sini..

tapi aku memang tabik la kat dia..sekarang kat mesir, study Al-azhar..belum terlambat rasanya aku ucap tahniah..tahniah ye..semoga anti berjaya kat sana..nanti ana cuba maafkan kata2 anti tempoh hari..semoga kita berjumpa lagi..

motif aku cerita ni?

tujuan aku bukanlah nak aib kan diri sendiri and aibkan siapa2, mintak simpati jauh sekali..aku cuma nak bagitahu yang bukan semua orang kita boleh bergurau..sebelum bergurau kita kene tengok masa,tempat, cara, mood and situasi orang tu camana dulu kan..bukan main redah je..betul tak? betul lah ayat ni "lidah lagi tajam dari pedang" ..kalau pedang tertusuk kat hati, mungkin kita terus mati..tapi kalau lidah keluarkan kata2 menusuk hati, silap2 boleh ingat sampai mati..ceehh ayat..kemain...huhu.. siapa2 yang tak paham, buat2 paham je la ye..hehe

akhir kalam, pada siapa2 yang pernah terasa dengan gurauan aku, aku mintak maaf banyak2..and mintak maaf banyak2 kalau ada ayat2 yang kasar aku tulis kat atas..semoga ALLAH lembutkan hati aku untuk sentiasa memaafkan..AMIN..

-uniQue-

2 comments:

Anonymous said...

inae, belajarlah utk memaafkan...mungkin die x sedar kata2 yg die ucapkan melukakan hati kita...kita manusia nie x sempurna,,,ada kelebihan n kekurangan msg2...jgn ikutkan sgt hati yg terasa tue..smile always ok..:-)....<3<3<3

uniQue i2 chanteQue! said...

insyaallah..sedang mencuba..mudah2an dlembutkan hati..tlg doakan skali ye..tq :) <3<3<3